ویرایش از متن تا متدخبر
هر واقعیتی را نمی توان خبر نامید، زیرا ؛ خبر پیامی است که احتمال صدق و کذب( راستی و نادرستی ) در آن وجود دارد.
نوشتن یا نگارش، نوعی رسانه ی مجازی،برای انتقال اطلاعات است ، که با آن میتوان مفاهیم و اندیشهها را بیان و صورتبندی کرد، و یا آن ها را پرورش و اشاعه داد.
نوشتن ،همچنین عملی است که به کمک آن میتوان اطلاعات و اندیشهها را تحلیل، بررسی و بازبینی کرد. نگارش، میتواند به عنوان ابزاری برای استدلال و استنتاج و ابهامزدایی به کار رود.
کلیدواژه: دانش اطلاع رسانی ، ویرایش خبری ، سبک ژورنالیستی، مراحل و متد نوشتن خبر
اگر خبر نویسی را سبکی ازنوشتن بدانیم - اصطلاحا در ادبیات و نگارش،به آن سبک «ژورنالیستی » گفته می شود- بنابراین«خبر»،نوشتاری است، که در قالب و سبک،گزارشی،واقعیت،وقایع ومستند نگاری،به بیان موضوع می پردازد،که اکثرا جنبه ی خبری دارند و به بیان واقعیت ها می پردازند .
بیان و نوشتار خبر ی ، الزاما" مرتبط با گزارش رویدادهای جاری نیست، ممکن است واقعه ای که سال ها ی قبل رخ داده با نمایان شدن اطلاعات تازه ، «ارزش خبری» پیدا کند، مانند؛ «اکتشافات باستانشناسی».
یا ممکن است ، خبر رویدادی باشد که قرار است اتفاق بیافتد، اما هنوز رخ نداده است ، یا مر بوط به رویدادی باشد،که برای یک نفر یا گروهی ارزش خبری دارد، ولی برای گروه دیگر، ممکن است بی ارزش باشد ، زیرا ؛ هر روز صدها و شاید هزاران رویداد کوچک و بزرگ در جهان اتفاق می افتد، اما امکان تهیه ی گزارش و خبر از همه آن ها وجود ندارد.اهیمت «شناخت ارزش» ها ی خبری، در ا ین است که می تواند هم «خبرنگار» را در شناخت و فهم خبر یاری کند و هم در« تنظیم خبر»، مورد بهره برداری قرار می گیرد. بنا براین ؛نوشتن و بیان خبر عموما ، ازسه نقطه آغاز می شود ؛
1.مرحله پیش از نوشتن خبر (Prewriting).
در این مرحله خبرنویس،به دنبال موضوع و فکری می گردد تا آن را به عنوان مضمون، منعکس یا درج نماید و یا بر چاپ برساند.خبر نویس(خبرنگار)؛طبعاً در این مرحله با توجه به مضمون به دنبال زبان خاصی (سبک خبری ) می گردد، که برازنده ی آن موضوع در زمینه ی خبرنگاری باشد. در «خبر»، برخلاف ادبیات ،که رمز و راز و استعاره و ایهام و ابهام ،دستمایه های انگاره سازی هستند، صراحت و ایجاز از اهمیت خاص برخوردارند.
2.مرحله نوشتن (Writing).
شامل همه فعالیت هایی می شود که به مضمون، شکل اولیه را در قالبی که کاملاً پخته نیست (از جنبه نوشتاری) می دهند.
نوشتن یا نگارش عملی است که بشر به وسیله آن اندیشههایش را مصور میکند. با آغاز نوشتن گام بزرگی در تمدن و فرهنگ بشری برداشته شد. دو کارکرد اصلی ، برای نوشتن متصور است ؛ اول ؛ ثبت اطلاعات ، دوم ؛ نشر اطلاعات.
اگرکارکرد عمده ی «سخن گفتن» را نشر اطلاعات و برقراری ارتباط با دیگران بدانیم ،اما دلیل ابتدایی«نوشتن»ترس انسان ازفراموشی ونیاز به ثبت وقایع و دانستهها بودهاست.به بیانی دیگر؛نوشتن یا نگارش نوعی رسانه ی مجازی،برای انتقال اطلاعات است ، که با آن میتوان مفاهیم و اندیشهها را بیان و صورتبندی کرد، و یا آنها را پرورش و اشاعه داد.
نوشتن همچنین عملی است که به کمک آن میتوان اطلاعات و اندیشهها را تحلیل، بررسی و بازبینی کرد. نگارش، میتواند به عنوان ابزاری برای استدلال و استنتاج و ابهامزدایی به کار رود.
3.مرحله پس از نوشتن (ویرایش) Post writing - editing.
شامل همه کنش هایی می شود که طی آن ها نویسنده و روزنامه نگار مرحله نوشتن را مورد بازنگری قرار می دهند و تغییرات لازم را در مکتوب ایجاد می کنند. البته این مراحل الزاماً به طرزی پیاپی به وقوع نمی پیوندند، اما باید توالی آنها در هنگام آموزش این فن رعایت شود. آن چه در مرحله سوم، چه از نظر تغییرات ساختاری و چه از لحاظ اصلاحات نگارشی رخ می دهد، ویرایش نامیده می شود که تقریباً معادل «اِدیت» انگلیسی است، و کسی که این کار را انجام می دهد- چه نویسنده و چه فرد ثالث-« ویراستار» نام دارد.
متنی که ویرایش می شود، عملاً قدرت تأثیرگذرای بیشتری پیدا می کند.البته ویرایش الزاماً در چارچوب ویرایش نوشتاری خلاصه نمی شود و مفهوم عام آن تغییر(Change)، تصحیح (Correct) و اصلاح و تعدیل (Modify) متن (برنامه و فیلم) است.
در مورد متن باید گفت که عمل «ادیت» یعنی ویرایش نهایتاً تدارک متن برای چاپ است. اما این پردازش متن عملاً مفاهیم گوناگون به خود گرفته است.
ویرایش رسم الخطی
یکی از مفاهیم جاری در میان روزنامه نگاران است و مراد از آن، این است که هر نشریه برای خود از یک رسم الخط پیروی می کند. مثلاً من باب سلیقه «هیئت» را «هیأت» می نویسد، و «مسئله» را به این صورت: «مسأله»، «می» علامت مضارع را به فعل نمی چسباند، «گردد» را به «شود» تبدیل می کند ودر این نوع ویرایش، ویراستار متن مورد نظر را مطابق رسم الخط نشریه اش ، ویراستاری می کند.
ویرایش در جهت ایجاز
«ایجاز»؛یعنی خلاصه کردن و پیراستن شعرونثرازحواشی و زوائداست .به طوری که، بیشترین منظور از بیان موضوعی یا مفهومی،در عین داشتن کمترین تعداد کلمات، ابیات و جملات،گفته و رسانده شود.
این خلاصه گرایی تا جایی اهمیت ادبی و نگارشی دارد که ،فهم مخاطبان از اشعار و متون موجز( ایجاز شده ) مخدوش نشود.باید توجه داشت ، که هر خلاصه نویسی و کوتاه گویی را نمی شود « ایجاز » یا موجز نامید ، زیرا مخاطبین درجات مختلفی از فهم ودرک موضوعی را دارا هستند . ایجاز ؛ با ساده نویسی شروع میشود و سپس به لایهها و اعماق چندگانه معنایی میرسد. ایجاز های ادبی و نگارشی ، زمانی می تواند معرف نویسنده و یا گوینده ی خود باشد ، که تعداد کلمات ، جهات عروضی و ادبی آن ، و عمق لایههای قابل ادراک به آموختهها، تجربیات ادبی و کلامی ، حالات تاثیر گذار بر ذخائر ذهنی و شخصی ایجاز گو و موجز شنو ، دقیقا حرفه ای انتخاب شده باشند .
مصداق ادبی و معنایی ایجاز گویی از بیان حافظ ؛
الا ای طوطی گویای اسرار / مبادا خالیت شکر ز منقار؛
سخن سربسته گفتی با حریفان / خدا را زین معما پرده بردار؛
چه ره بود اینکه زد در پرده مطرب؟ / که میرقصند باهم مست و هشیار؛
«بیا و حال اهل درد بشنو / به لفظ اندک و معنی بسیار »
ایجاز نویسی در ویرایش خبر و گزارش ، یعنی این که ، ویراستار با خواندن خبر یا مقاله و گزراش سعی کند، تا با حذف نکات زاید حجم مطلب را کاهش دهد. به این نوع ویرایش در روزنامه نگاری مغرب زمین To edit down گفته می شود.
ویرایش تخصصی
از وجه بازبینی و وارسی مضامین تخصصی و اصطلاحات و واژگان تخصصی صورت می گیرد .در این نوع ویرایش نقل قول ها و زیر نویس ها به دقت مورد بازبینی قرار می گیرند تا هیچ نوع ایرادی از لحاظ امانتدری و فنی به متن وارد نباشد.
امروزه ویرایش در تحریریه هایی را که به ابزار الکترونیک مجهز هستند بر روی صفحه نمایش کامپیوتر اِعمال می شود و ویراستاری الکترونیک علاوه بر روزنامه بزرگ بین المللی عمدتاً در خبرگزاری ها بسیار رونق گرفته است. اگر چه کار ویرایش بر روی وی. دی. تی (VDT) یا ترمینال پردازش تصویری (Video Display Terminal) بسیار سریع تر از نوع کاغذی آن صورت می گیرد، اما هرگز نمی توان انتظار داشت که کسی که بر روی کاغذ ویراستاری ضعیف است بر روی وی. دی. تی ویراستاری قوی باشد. شاید به همین دلیل است که امروزه تایم و نیوزویک دو هفته نامه بین المللی امریکا از هر دو شیوه ویرایش مکتوب و کامپیوتری استفاده می کنند.
متد ویرایش و ویراستاری در فناوری نوین
یادآوری این نکته ضرورت دارد که ویرایش فقط در وجه نوشتاری صورت نمی گیرد. برنامه های تلویزیونی قبل از آن که به نمایش درآیند ادیت (تدوین) می شوند، در فیلم های سینمایی نیز همین کار انجام می گیرد.
در مورد میکروفیلم ها نیز اصطلاح نمادهای ویرایش (editing symbols) به نمادهایی اطلاق می شود که به برش و جا دادن «فریم ها» کمک می کنند .
امروزه حتی با کمک تکنولوژی های جدید، عکس ها هم ادیت می شوند ،به این معنی که می توان مثلاً فردی را از میان جمع حذف کرد، یا برای یکی سبیل گذاشت و یا کت نفر دیگر را از تنش درآورد و همه این ها به راحتی بر روی عکس ها قابل اعمال هستند.
پس بنابراین، در همه سطوح به ویراستار نیاز داریم و به عبارت بهتر هر مجرای خبری به ویراستارانی توانمند نیاز دارد تا کار را به گونه ای عرضه کنند که بیننده، خواننده و شنونده سردرگم و رنجیده نشوند. ویراستاران سبب می شوند تا جریان اطلاعات روانتر و روانتر حرکت کند.
البته در مطبوعات ما امر ویراستاری هنوز کاملاً جا نیفتاده است و غالباً دبیران سرویس ها نقش ویراستاران را ایفا می کنند، که عملاً مصحح هم هستند و در حین ویرایش رسم الخطی خلاصه سازی و پرداخت تخصصی، به کار تصحیح هم می پردازند. ضمن این که هر روزنامه چنان که گفتیم، رسم الخط و آیین نگارش خاص خود را اعمال می کند.
باید این نکته را به خاطر داشت که برای گریز از ویرایش کاغذی، مطلوب این است که روزنامه ها به سوی وی.دی.تی بروند. در وی. دی. تی انجام تغییرات و اصلاحات به طرزی مکرر در کوتاه ترین زمان ممکن، شدنی است. تغییرات حروفی (سیاه و نازک و با فونت ها یا پایه های مختلف) به راحتی صورت می گیرد. با یک دستور می توان کلمه ها، جمله ها، پاراگراف ها و متون را از یک خبر به خبر دیگر و یا از یک گزارش به گزارشی دیگر انتقال داد، و یا کلمه خاصی را در کل متن به کلمه دلخواه جدید تبدیل کرد، و از همه مهم تر این که دیگر لازم نیست که صفحه بندها به حدس و گمان بپردازند تا دریابند که مطالب دستنویس- که پس از ویرایش بسیار هم شلوغ و درهم و برهم هستند- چقدر جا خواهند گرفت. ویرایش الکترونیکی،
در این نوع ویراستاری؛ با زدن یک کلید ازحجم دقیق مطلب- طول و عرض ستون ها- مطلع می شود و آن را در اختیار صفحه آرا قرار می دهد. بگذریم از این که تا تبدیل شدن تحریریه های کنونی به تحریریه های الکترونیک، کار دشوار و توانفرسای ویراستاری، و به دیگر زبان، برّاق کردن متون کدر، کماکان بر گردن ویراستاران سنگینی خواهد کرد. اینان در پاره ای از مواقع، حتی به ناچار به بازنویسی مطالب می پردازند و به همین دلیل هم هست که ویراستاران روزنامه ها متمایز تر از همکاران خود در مجله ها و یا مراکز نشر کتاب هستند.
دکتر مارتین ال گیبسن (Martin L.Gibson ) نویسنده کتاب معروف ادیت در عصر الکترونیک (Editing In Electronic Era ) برای ویراستار ویژگی هایی را برمی شمارد؛
1. آشنایی دیرینه با نوشتار (تا نارسایی های نوشته را تشخیص دهد)؛
2. اعتماد به نفس سرشار (تا پرکاه در دریای تردید نباشد)؛
3. بلوغ فکری (تا در اصلاح و حک مطلب دچار هوس و غرور نشو د)؛
4. وسواس منطقی (تا از سر سهل انگاری تن به حرف نویسنده ندهد)؛
5. ذهن بدگمان (تا مطالب «بودار» را تأیید نکند)؛
6. وسعت دانش (تا در برابر هیچ مطلبی لنگ نزند)؛
7. عزم استوار (تا در برابر فشار کار پس نزند)؛
8. قناعت روحی (کمتر برای ویراستار هورا می کشند کار خوب را به خود روزنامه نگار نسبت می دهند).
در هر صورت، هنوز متأسفانه ویرایش و آداب آن در محافل حرفه ای ما هم چنان سلیقه ای است و از جایگاه و منزلت خاص فن برخوردار نشده است. ویراستاران باید این نقیصه رارفع کنند
منبع : معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی ، دفتر مطالعات و توسعه رسانه ها و با تشکر از حمید رضا ترکمندی.
سلام
دوست عزیز وب سایت انجام میدم ،اولین فروشگاه خدمات آنلاین کشوره!!!
هیچ کالایی خرید و فروش نمیشه ،بلکه میتونید خدمات خود را برای فروش بذارید و یا از خدمات دیگران استفاده کنید.
اگه از وب سایت بازدید کنید کلی ایده برای کسب درآمد میگیرید و متوجه میشید خیلی کاره برای فروش میتونید ثبت کنید.
http://www.anjammidam.com