ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
زبان و ادبیّات فارسی جلوه گاه اندیشه، آرمان، فرهنگ و تجارب روحیّات یک جامعه است. ادبیّات در تلطیف احساسات و پرورش ذوق و ماندگار کردن ارزش ها و اندیشه ها سهمی بزرگ برعهده داشته است. به همین دلیل هر اندیشه ای که در قالب مناسب خویش ریخته شود پویا و ماندگار خواهد بود . انسان ها در گذر زمان، از زبان برای انتقال پیام ها، عواطف و اندیشه های خویش بهره جسته اند؛ و از ادبیّات که زبان برتر است به عنوان ابزاری در انتقال بهتر، بایسته تر و موثّرتر اندیشه های خود استفاده کرده اند.. به همین دلیل مضامین پرشور عرفانی، حکمی، فلسفی، اخلاقی و هنری در زبان و ادب فارسی چشمگیر و چشم نواز است.
این گوهر گرانمایه، در جهان مقامی بس شامخ و رفیع دارد و مایه ی فخر و مباهات و سرافرازی و سربلندی تمامی ایرانیان است. پس بر هر ایرانی وطن دوست ضروری است که زبان فارسی را به خوبی فرا گرفته، آن را به خوبی شناخته و به دیگر همنوعان در داخل و خارج کشور نیز بشناساند.
آموزش انشا نویسی را جدی بگیریم.
پس بر همه ی پدران و مادران ، هم چنین دبیران و مدرّسان که به نوعی مبلّغان و اشاعه دهندگان این اقیانوس بی کران هویّت و اقتدار و غنای تاریخی و هنری کشورمان می باشیم لازم و ضروری است در مقوله ی ادبیّات و خصوصا انشا، فراگیران را به نحو مقتضی و شایسته با اتّخاذ تدابیر و روش های عالمانه از این سطحی نگری و بی توجّهی خارج سازیم.
کارایی انشا
اهمیت درس انشا برای معلمان سایر دروس، اولیا، دانش آموزان بسیار ضروری است. چرا که اگر دانش آموز با شیوه های کارآمد بتواند به مهارت چهارگانه خواندن، نوشتن، گوش دادن و سخن گفتن مسلط شود در سایر دروس نیز موفق خواهد شد. این درس در واقع یک نوع تمرین « بیان » به شمار می آید، علم بیان کوشش دارد به ما بیاموزد چگونه می توانیم یک معنی و موضوع و مفهوم واحد را به گونه های متفاوت ایراد و ارائه کنیم.
تصوّر معلّمان از زنگ انشا این است که فکر می کنند دانش آموز باید آن چه را که ما می خواهیم بنویسد در واقع از انشای دانش آموز چهارچوب از پیش تعیین شده ای را انتظار دارند تا دانش آموز، افکار، اعتقادات، باورها و ارزش های اجتماعی و عرفی خود را در انشای خودش بیان کند.
هدف از آموزش انشا آن است که دانش آموز بتواند آن چه که در ذهن او می گذرد بنویسید به تعبیر دیگر همان طور که می تواند با ما سخن بگوید و ما را از اندیشه های خودآگاهی دهد؛ بتواند برای ما آن مطالب را بنویسد..........