منشور جهانی اخلاق گردشگری در پی آن است تا اصول نهادینهای را که هم در جوامع میزبان و هم در بین میهمانان میتواند منجر به ایجاد رفتارهای بهینه شود معرفی و آنها را بسط و گسترش دهد.
یکی از دغدغههای مهم تا قبل از سالهای ۱۹۹۹ نبود اصول اخلاقی جهانی بود. در واقع هر کشور با توجه به تفاوتهای فرهنگی، اجتماعی و محیطی و به فراخور نیاز، اقدام به تنظیم اصول و ضوابط اخلاقی خاص خود نموده بود. اما این اصول بیشتر مربوط به کشور و منطقه خاصی بود و جهانی نبود.
تا این که سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) درسال ۱۹۹۹ اقدام به تعیین دستورالعمل اخلاقی جهانی گردشگری نمود که تحت عنوان کدهای جهانی اخلاق برای گردشگری مطرح شد.
کد (دستور العمل) جهانی اخلاق در گردشگری (GCET) مجموعهای از آداب و شیوههای مهم فراگیری است که با هدف هدایت سرمایهگذاران و متولیان در توسعه گردشگری شامل حکومتهای مرکزی و داخلی، اجتماعات داخلی، صنعت گردشگری و متخصصان آن، و نیز بازدیدکنندگان، اعم از گردشگران خارجی و داخلی، که در راستای توسعه و گسترش گردشگری با شیوهای پایدار و معتبر فعالیت میکنند تدوین شده است و در ارتباط با مصالح جهانی، مانند تجارت مشروع، تأمین امنیت و آسایش، توسعه اجتماعی و مسائل بشر دوستانهای که به طرق مختلف هم بر کشورهای گردشگر پذیر و هم گردشگر فرست تأثیر میگذارد میباشد.
کدهای جهانی اخلاق گردشگری در ده ماده به تصویب رسیده است که نه ماده از آن حکایت از «قوانین بازی» برای مقصدها، دولتها، متصدیان تور، برنامه ریزان، کارگزاران مسافرتی، کارکنان و مسافران مینماید و ماده دهم به نکات اجرایی مورد توجه در آن تأکید دارد.
کد (دستور العمل) جهانی اخلاق در گردشگری
ماده اول: شناخت متقابل و احترام بین مردم و جوامع
ماده دوم: گردشگری به عنوان وسیلهای برای شکوفایی انفرادی و اجتماعی
ماده سوم: گردشگری به عنوان یکی از عوامل توسعه پایدار
ماده چهارم: جایگاه میراث فرهنگی در گردشگری و نکات مورد توجه در بهبود آن
ماده پنجم: گردشگری به عنوان یک فعالیت سودمند برای کشورهای میزبان و جوامع محلی
ماده ششم: تعهدات گروههای ذینفع در توسعه گردشگری
ماده هفتم: حقوق گردشگران
ماده هشتم: آزادی گردشگران در جابجایی
ماده نهم: حقوق کارکنان و کارآفرینان در صنعت گردشگری
ماده دهم: اجرای اصول قوانین اخلاقی جهانی برای گردشگری
بیانیه گردشگر ی مسئولانه
هم چنین بر اساس کدهای دهگانه گردشگری، اصول هشتگانه مسافر و گردشگر مسئول هم طی قطعنامهی در مجمع عمومیسازمان جهانی گردشگری در سال 2005 به تصویب رسید . در ین بیانیه، گردشگری به عنوان ابزاری بری تکامل فردی و اجتماعی معرفی شده است و در آن آمده است که گردشگری عاملی غیر قابل جیگزین در زمینه خود آموزی، ارتباطات دو جانبه و درک اختلافات موجود میان افراد بشمار میید.
در ایجاد یک تجربه مطلوب سفر هر کس(اعم از میزبان- میهمان) نقشی را بر عهده دارد، در ین میان نقش میهمان(گردشگر) در ایجاد این تجربه و کمک به توسعه گردشگری بسیار مسئولانه است ؛
1- چشمان خود را به روی فرهنگ و سنتهی دیگر بگشیید.
2- به حقوق بشر احترام بگذارید.
3- به حفاظت از میحط زیست کمک کنید.
4- به منابع فرهنگی احترام بگذارید.
5- سفر شما میتواند موجب توسعه اجتماعی و مشارکت در اقتصاد محلی شود؛ با خرید صنیع دستی و کالاهی محلی به
6- در خصوص وضعیت فعلی سلامتی مقصد مورد نظر و دسترسی به امکانات ضروری پزشکی اطلاعات به دست آورید.
7- در خصوص مقصد مورد نظر تا حد ممکن اطلاعات به دست آورید.
8- با قوانین و مقررات مقصد موردنظر خود آشنا شوید.
بی اخلاق و بی ادب ترین گردشگران جهان
سایت «استاف» در گزارشی به معرفی ۱۰کشور صادرکننده بیادبترین گردشگران جهان پرداخت. به گزارش ایسنا، براساس نظرسنجیها، گردشگران آمریکایی بهدلیل صحبت کردن با صدای بلند، استفاده از الفاظ رکیک، بدلباسی و چاقی در رتبه نخست بیادبترین گردشگران جهان قرار گرفتند.
گردشگران انگلیسی نیز بهدلیل آن که به کرات در مراکز اقامتی ازجمله سالنهای نمایش و کلوپهای شبانه رفتارهای غیراخلاقی از خود بروز دادهاند در ردیف دوم بیادبها قرار گرفتند.
رتبه سوم بیادبهای جهان به گردشگران روس تعلق گرفته که بهدلیل نوشیدن مشروبات الکلی و انجام اعمال غیراخلاقی در حالت مستی و استفاده از لباسهای نامناسب محبوبیت چندانی در کشورهای میزبان ندارند.
رتبه چهارم گردشگران بیادب جهان نیز به چینیها تعلق گرفته که به انجام اعمال غیرمتعارف شهرت دارند. آخرین مورد این رفتارها یادگاری نویسی چینیها بر دیوارهای معبد تاریخی در مصر بود.
استرالیاییها نیز که علاقه کمی به سفر دارند در سالهای گذشته گزارشهای زیادی از رفتارهای غیراخلاقی در کشورهای مختلف جهان را بهخود اختصاص داده و براین اساس در ردیف پنجم بیادبترین گردشگران جهان قرار گرفتند.
اما رتبه ششم بیادبترینها مربوط به گردشگران آلمانی است که در مهمانیها و کلوپهای شبانه رفتارهای غیراخلاقی از خود بروز دادهاند.
گردشگران هندی نیز در رتبه هفتم بدترین گردشگران جهان قرار دارند. پیشتر نیز فرانسویها و ایتالیاییها گردشگران هندی را بدترین گردشگران جهان اعلام کردند.
براساس این نظرسنجی رتبههای هشتم تا دهم بیادبترین گردشگران جهان نیز به گردشگران فرانسوی، ایتالیایی و برزیلی تعلق گرفته است.